första seminariet

första seminariet

Bättre sent är aldrig. Det börjar blir dags för mig att sammanfatta
seminariet. Jag valde att fördjupa mig i kapitlet Frihet att bli. Mycket
i det kapitlet handlade om hur endel ville avskaffa skolan. De menade
att man lär sig mycket med om man vill, och att lärandet istället kan stanna
upp om man måste lära sig. En utav de personer som nämdes i kapitlet
var Ellen Key, hon ville dock inte avskaffa skolan, men hon tog avstånd
ifrån lärare. Hon ville istället ha en form utav handledare. En som också
ville ha handledare istället för lärare var Célestin Freinet. De båda ville
att man skulle ha möjligeheten att byta kunskaper mellan nuvaranade "lärare"
och "elever". Man skulle lära utav varanda istället för att en person skulle lära alla.
Detta kan jag tycka vara bra, men fungerar nog inte i de små åldrarna,
först efter gymnasiet skulle detta gå att införa tror jag. Man måste först
få en hyfsat bred kunskap så man vet vad man vill fördjupa sig inom och
jag tror man måste kunna komma upp i åldrarna för att kunna få en bra
kvalité på kunskapen. Ivan Illch ville helt avskaffa skolan och ha studiecirklar.
Alltså att alla lär alla. Som jag tidigare skrev tror jag det funkar i de högra åldrarna
då man har fått en bred kunskap och diciplin till att det ska fungera.

Vi funderade mycket på i gruppen om att alla är en egen individ och att alla
fungerar olika. Alltså inget utav de oliak inlärningssätten som de tog upp
iboken tror vi skulle fungera på precis alla. Jag tror att alla sätt som togs
upp i boken är bra, för olika sorts personer. Jag personligen måste vilja
lära mig för att jag ska lära mig och dessutom lär jag mig mycket mer
när jag gör det, alltså learning-by-doing.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0