spelanalys

Jag valde att analysera spelet Drakens värld som är ett onlinespel som finns på
svt.se. Det är ett barnspel som riktar sig till åldrarna 5-9 år. Då jag inte spelar så
mycket spel hade jag inte så mycket spel att välja imellan, Drakens värld har jag
spelat flera gånger med min kusin som är 4 år. Att analysera ett barnspel kändes
spännande eftersom det är lätt att påverka barn.

Spelet går ut på att man ska ta sig igenom en bana, eller värld och hitta pusselbitar
till ett pussel. Man får en pusselbit genom att gå in och göra en övning, eller ett mindre
spel, man får dock en pysselbit även om man inte klarar övningen. MAn blir alltså belönad
om man försöker, även om man inte klarar det. I de olika spelen kan man lära sig enklare
färglära och att använda tangentbordet och hitta bokstäverna. Det är lätt att förståvad man '
ska göra på figurerna i spelet förklarar.

Ur ett genus- och maktperspektiv är spelet väldigt neutralt. I början utav spelet får man 
välja hur spelaren ska se ut som man ska ha. Man kan välja långt eller kort hår. Det kan 
vara ljust, brunt, svart, rakt, lockigt eller rakt. Sedan är det dags att välja färg på byxa och 
tröja och det finns många färger att välja på. Det går även att välja en klänning, som är blå.
Alltså ingen vanlig klassad "tjejfärg" utan en färg som anses vara "pojkig". Kroppsformen 
på figurerna ändras inte om man har långt eller kort hår, så figurerna ser väldigt neutrala ut.
Vidare i spelet möts man utav djur istället för männsikor, det är svårt att se om de är manliga 
eller kvinnliga men på deras röst hör man att de flesta är manliga. Det är dock inget som 
märks speciellt mycket. 

Jag tycker spelet är bra och pedagogiskt. Även 4åringar tycker att spelet är kul. Även om de 
inte kan styra speet helt själva kan man sitta med en vuxen och peka och titta. Det är positivt 
att man får en pysselbit även om man inte klarar av övningen. Beröm ska man få sålänge man 
försöker. Det finns ingen anknytning till våld eller krig i spelet vilket jag anser vara bra då jag
har fått en bild utav att det är mycket sånt i spel nuförtiden. Det är lätt at förstå och snygg
utforming på spelet. Jag har inte ändrat uppfattning om spelet sedan jag har analyserat det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0