funderingar

Uppgift III: Analys av lärobjekt (grupp)

Syfte
Att undersöka och reflektera kring den pedagogiska ansatsen samt människosyn i s k digitala lärobjekt eller lärmiljö kopplat till olika grad av flexibilitet i tid och rum.

Beskrivning
Grupp av studenter väljer ett digitalt lärobjekt eller lärmiljö (LMS) som analyseras utifrån ett lärandeperspektiv. Exempel på lärobjekt och lärmiljöer kommer att finnas på DisCo.(Hittar inget på Disco, någon som vet? ) Val behöver inte ske ur dessa exempel utan kan göras utifrån egna intresseområden. Val av lärobjekt eller lärmiljö skall stämmas av med lärare innan analysen påbörjas.  Följande aspekter skall belysas:

· Motivering till val av lärobjekt eller lärmiljö för analysen

· Vilken är och hur yttrar sig den pedagogiska grundtanken?

· Vilken människosyn yttrar sig i den valda miljön (exempelvis ur ett genus- och maktperspektiv)?

· Givet en annan pedagogisk grundsyn utifrån hur gruppdeltagarna ser på sitt eget lärande. Hur skulle lärobjektet eller lärmiljön utformas då? Varför?

· Givet en pedagogisk grundtanke och en lärsituation där hög grad av flexibilitet skall uppnås med avseende på tid och rum. Hur skulle lärobjektet eller lärmiljön utformas då? Varför?

• Ev. ytterligare aspekter som kan vara relevanta utifrån valt lärobjekt eller lärmiljö.

Seminarium/redovisning
Arbetet består av gruppträff och diskussioner i en tråd med miljöns eller objektets namn.

Redovisning av uppgiften sker i presentation och seminarieform med koppling till gruppens diskussionstråd.  Lärobjekten eller lärmiljön skall beskrivas liksom de olika aspekterna för analysen. Detta utgör sedan underlag för vidare diskussion. Omfattningen skall vara tillräcklig för att belysa de olika frågeställningarna grundligt.

Handledning/frågor
Handledning hänvisas till e-post eller diskussionsforum.

Informationen kommer från DisCo och våran kursguide.
Jag kunde tyvärr inte vara med på den förra föreläsningen
men min grupp har berättat lite lätt för mig vad det handlar
om. Jag är dock inte helt säker på vad som ska göras. Men
hopppas på att det blir klarare under torsdagens föreläsning.
Jag och Sara tog på oss att redovisa under nästa seminare
vilket känns bra, för det är något som man alltid behöver öva
på, även om man inte vill, eller det är jobbigt. Nu sitter jag med
ljudböckerna framför mig och har börjat med mitt tenta-plugg.
Det är bara 10 dagar kvar nu en det är en himla massa annat
som ska vara klar innan dess också. Tillbaka till ljudboken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0