Min läroplattform

För det första var det ju otroligt skönt att Lennart var så snäll att han skippade
PBL arbetet. Det hade vart riktigt tungt om vi skulle hålla på med det i veckan också.
Men bara för att det inte ska vara nått PBL-arbete finns det ju ändå grejer att göra.
Som att fundera ut hur min läroplattform skulle kunna se ut. Och jag tänker
på vad man ska få för känsla och uppfattning första gången man kommer in på sidan,
och det ska vara: Lätt! Eftersom högskolestudier kan vara ganska svårt, kan det
vara bra att ha sitt skolmaterial, schema, kontakt med medstudenterna samt kontakten
med läraren på ett lätt ställe. Och på ett och samma ställe. 

- Första gången man kommer in på sidan ska det  vara lättnavigerat. Det ska tydligt synas
   var man ska klicka för att komma dit man vill. Och man ska få en bra överblick.
   Jag har själv lättare att ta till mig information om jag får en bra överblick över informationen.

- Med en snygg design kan man även göra mycket för att göra sidan lättnavigerad.

- Jag har sett att det är många som förespråkar learning by doing, och så även jag.
   När jag får testa att göra något tar jag till mig det lättare. Det kan finnas utformade
   små spel som man kan lära sig utav, eller tester som rättar svaren direkt.

- En viktig grej jag skulle ha är en öppen chat för alla som är inloggade på sidan. 
   Har man då kört fast på något kan man skriva på chatten, som då syns för alla som är inne.
   Självklart ska det finnas en funktion att stänga av chatten om man är mitt uppe i något.
   Ett motargument skulle vara att man inte behöver mer chatt-funktioner då vi har msn, facebook osv.
   Men det kan hända att man inte har allas msn, eller att man alltid är inloggad om man pluggar. 

- Att själv kunna få välja vilken information man ska få är ännu ett steg att utveckla detta.
   Det kan finnas ex:
* Påminning, om viktiga datom, inlämingar, födelsedaga. Så att man blir påmind
 via läroplattformen, eftersom man är inne där varje dag
                 
*Almanacka kan finnas till förfogande om man vill

*Desigen kan vara ändringsbar så att man själv får mera makt över sitt LMS   
  

Kommentarer
Postat av: lina

Tack för gratulationen! ^_^



Håller med dig om att designen skall kunna ändras! Alla vill ju inte ha det på samma sätt och både visuellt sätt och praktiskt sätt tycker jag det borde vara en självklarhet :)

2009-03-19 @ 19:34:59
URL: http://linafie.blogg.se/pedagogik

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0