Föreläsning& Lennarts kommentar

Oj vilken klurig kommentar/frågeställning jag fick utav Lennart i det andra inlägget.
Det kanske var bättre när han inte kommenterade :) Nej då, men man måste kicka
igång tankarna ordentligt och fösöka analysera eller tänka ut något bra. Jag tycker
det är svårt att sätta sig ner och försöka analysera något när jag känner för att
fortsätta med mitt tenta-plugg. Men jag får försöka. Lennart skrev "Att minnas något
är det detsamma som att ha lärt sig? Självklart beror det på hur man definierar kunskap."

Jag tänker ungefär såhär, när man kan något, då är det kunskap, och om man minns
något, då kan man det. Borde det inte vara kunskap om man kan det?

Jag tänkte skriva lite angående föreläsninge som vi hade i torsdags. Som väckte
många nya tankar hos mig faktiskt, som hur vill jag ha det när jag pluggar? När
man var liten och gick i lågstadiet och började göra läxorna fanns det vissa regler
som sattes utav mamma och pappa. Läxorna ska vara gjorda innan kvällsmat t.e.x,
sen är det för sent att göra läxor. Du får gå ut att leka när du är klar med dina läxor.

Men hur vill jag ha det för att få ett flow i studerandet?
Jag sitter gärna hemma. I soffan. Jag blir inte störd utav att någon ska
fråga mig något, eller utav någon annans åsikter. Jag, som många andra,
gillar när det är mörkt, eller när det börjar bli mörkt. Det känns som att
allt blir lugnare om det blir mörkt ute, och man får mer ro till att konsentrera sig.
Jag sitter förståss och pluggar på dagarna också, men efter ett tag ärblir jag hungrig
och måste laga lunch, och äta. Efter ytterligare ett tag måste jag gå ut med min hund,
sen har jag en granne över mig som brukar spela fjölt på dagarna. Men på kvällarna/nätterna
är hon tyst, Hugo(hunden) har somnat och jag är mätt, blir jag hungrig då kan jag ta
en kopp te eller en frukt.
Jag måste ha struktur på mitt pluggande för att jag ska koncentrera mig. Är mina anteckningar
kladdiga, eller inte har något struktur, med ex. rubriker tycker jag att det är svårt att ta in och
tröttnar lätt på att läsa det. För att få en ännu bättre struktur för att visa vad som är rubrik, vad som
är viktigt, eller vad som hör till ett visst område brukar jag ibland använda olika färger.
Jag använder även mål när jag pluggar. Att jag ska läsa ett visst antal kapitel tex.
Att plugga ensam fungerar mycket bra för mig när jag måste lära mig teoretiska saker.
Har vi därimot en kreativ uppgift tycker jag det är bra att arbeta i grupp och bolla våra
åsikter med varandra. Jag är oftast ganska eftertänksam, speciellt när jag ska lära
mig saker, då kan jag fundera mycket på det. Handlar det om andra saker kan jag dock vara
ganska inpulsiv.
Så nu när jag pluggar till ljud tentan ska jag försöka sitta mycket med sena kvällar, tyst (dock gärna
med tv:n på med låg volym som tar bort övrigt ljud som fläktar, datorn, kylskåp) med en kopp
te och med dom skönaste mysbyxorna, sittandes i soffan. Men mål som jag kan uppnå.

Som sagt hade jag tänkt att börja plugga till ljudtentan nu, det var mitt mål att hinna
skriva blogginlägget innan kl 17.00 och sen hoppa in i ljudboken. Jag kommer att skriva
mer om torsdagenföreläsning, men just nu känner jag mig nöjd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0