sammanfattning

Okej, då var det dags att sammanfatta/sammanställa denna lärodagbok.
Vilken känns mycket svårt. Det är tur att man kan gå tillbaka och läsa gamla
inlägg.
På första delen utan kursen skulle vi läsa första delen i Pedagogik för 2000-talet,
utav Henry Egidius. Redan där började jag att fundera på  vad som faktiskt
passade bäst för just mig. En tanke som jag aldrig riktigt tagit på allvar.
Man har hela tiden trott att skolan och lärandet ska vara på ett, rätt sätt,
som det alltid har varit. Men tidigt i kursen började tankarna med att vi är
egna individer med egna tankar och egna sätt att lära
oss på bästa sätt. Detta tycker jag har följt med hela vägen,
speciellt mycket nu när vi diskuterade LMS. Alla har sitt eget sätt att lära,
och alla bör därför få så mycket frihet som möjligt att utveckla sitt lärande.
Frihet att lära var även det kapitlet, i boken Pedagogik
för 2000-talet, jag valde att ördjupa mig i under den första delen utav kursen.
Där menar man att studiecirkar skulle vara bättre än att ha en lärare som lär
eleven allt. Jag kan hålla med om att jag lär mig bättre när jag vill lära mig något,
måste jag blir det genast svårare och jobbigare att lära mig det. Så när jag känner
mig redo att lära mig något, som jag vill gör jag det. Detta tror jag dock inte håller i
längden och inte på barn som går i grundskolan. Det behövs vissa regler och
speciellt mål som ska uppfyllas.

Andra delen i kursen var att analysera ett spel. Jag som verkligen inte
spelar mycket hade svårt att välja spel men det blev till slut Drakens värld,
något som jag brukar spela med min kusin som är 4 år. Det kändes roligare
att analysera ett barnspel då barn är lättare att påverka och då man kanske
borde vara försiktig med vad som finns med i spelet.  Jag tycker överlag att
det inte finns så jättemycket att klaga på när det gäller Drakens värld,
visst ska inte kossan få den feminina rollen som fixar i köket om vi vill ha det jämnställt.
Men det är endast om vi analyserar spelet på djupet detta märks. Visst kan man undermedvetet
lägga märke till dessa små detaljer och det är kanske det lilla som gör det?

En annan diskussion som kom upp var vem ansvaret vilade på,
när det gäller spelindustrin med våld och kvinnoförtryck. Vissa menade
att det är upp till individen själv, eller föräldrar och vissa menar
att det är de som gör spelen. Jag tycker faktiskt att det största
ansvaret ligger på de som tillverkar spelen. Jag har många gånger
undrat för mig själv varför det ska finnas så himla mycket våld
i de spelen som spelas i dag och det måste ju självklart påverka
de som spelat spelen. Jag har inte  jättebra koll på hur fördelningen
utav spel är i butikerna men har fått för mig att det mest består utav
krigsspel. Till en viss del kan det finnas sport och -bilspel men för
det mesta mycket krigsspel. Och varför ska 14,15,16 åringar sitta
hemma och "leka" krig, eller spela krig få poäng och bli
belönade om man dödar mest. Jag vet att på vissa spel
ger det mer poäng om man skjuter någon i huvudet. Jag
tycker att detta spel-våld som finns i våra hem, säker flera
timmar per dag måste ha en koppling till hur sammhället
ser ut i dag, med allt våld på gatorna. Därför tycker jag inte
att man  som speltillverkare kan sitta med gott samvete när
man belönar ungdomarna om de dödar flest. Sen menar jag
inte att allt hänger på tillverkaren, såklart. Det är nästan aldrig
bara någons fel, men till största del är det de som gör dessa
spel som har skulden.

Sedan var det dags att analysera ett LMS. Det enklaste var ju
såklart att ta DisCo eftersom det är det man själv använder varje
dag, och jag har heller inte testa något annat. Det skulle kännas fel
att testa något annat ett kort stund för att sedan analysera det.
Men det fanns som tidigare nämnt ett antal fel på DisCo och det är
väl precis så att vi kan kalla DisCo för ett LMS. Vi kom på ett antal sätt
att förbärttra DisCo och det väver även in lite utav den näst sista
uppgiften som var att komma på  vilka kriterier det ska finnas på
en bra lärande webbplats. Det jag tycker borde utvecklas är detta med
videoinspelningar och videokonferens som gör möjligheterna för
många fler studenter att ta del utav vårat material och våran kunskap,
som i sin tur kan ge oss möjlighet att ta del utav någon annan
skolas föreläsningar, och mer kunskap skulle väl aldrig skada?

Jag har under kursen fått tänka mycket på hur just jag lär mig bäst,
vilket känns väldigt positivt. Med dessa kunskaper kan man lära sig 
ännu mer och ännu bättre. Att vara kreativ och att tänka
"outside the box" har jag också lärt mig. Allt behöver inte vara
som det alltid ha varit. Som till exempel detta med bloggandet.
Det har jag aldrig förut testat men är ju faktiskt väldigt smidigt när man 
väl kommer in i det. Läraran har alla bloggar samlade och kan 
lätt kolla runt vad vi tycker, och tänker och lär oss. Hur vi resonerar
och hur vi diskuterar med varandra (något som jag dock har vart lite 
för dålig på). Jag som elev har jui bara denna bloggen att hålla koll på.
Inga worddokumet som krånglar när man ska ladda upp dom och
man kan ganska fritt resonera med sig själv, som jag tror är meningen.  
Jag tycker att det var mycket givande att läsa kursen med en klass som
är ett år rikare med kunskap än vad vi är. De öppnade ändå dörren till
ett roligare redovisningssätt. Man behöver inte längre stå
och öva in mening till punkt och prinka så att det är det ända man kan.
Nej, man kan som grupp hjälpas åt att göra en redosvisning som passar
bra för gruppen. Att vi nästan tvingades till att vara lite kreativa är väldigt positivt.
Det var många på det sista seminariet som pratade om
learning by doing, en metod som tas upp i Pedagogik för 200-talet.
Och det är det som funkar bäst på mig. Jag har alltid sedan liten gillat
att pyssla med färg och form och var alltid duktigast på de praktiskt ämnena,
när jag fick testa det med händerna. När jag lärde mig medans jag gjorde det.
Att kunna kombinera lerning by doing med ett teoretiskt ämne vore det optimala,
kanske dock lite svårt. Men effektivt för den som lär
sig genom att göra det, eller testa det.

En kurs som har öppnat många tankar i huvudet om just mig. Det har varit väldigt givande
och jag hoppas verkligen att jag ska fortsätta att analysera när just jag lär mig som bäst,
och leva efter det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0